Graviditet og tenner

Hormonelle forandringer kan påvirke tennene og tannkjøttet. Å være gravid er en vakker tid for mange kvinner, under denne perioden er det mange forandringer som forekommer deriblant hormonelle forandringer. Dette er altså grunnen til hvorfor gravide kvinner bør ta godt vare på tennene og tannkjøttet under graviditeten. Disse hormonelle forandringer gjør tannkjøttet mer sensitive mot normale bakterier vi bærer på og øker dermed risikoen for utviklingen av tannkjøttbetennelse, Gingivitt/graviditetgingivitt.

Sannsynligheten for å gingivitt/periodntitt eller karies. Det er veldig vanlig at gravide opplever å få gingivitt, dette identifiseres som en ukomfortabel hevelse, blødende, rødhet eller ømhet av tannkjøttet. En forverret tilstand av gingivitt kalles periodontitt. Når du er gravid er det veldig lett å småspise, dessverre er det nettopp småspising som er farlig for tennene. Spyttet som økes når en spiser er med på å nøytralisere syren som dannes av våre naturlige bakterier som finnes i munnen og å «skylle» vekk sukker/karbohydrater. Dersom du velger å spise ofte så forsøk å spise ting som ikke inneholder for mye sukker.

God munnhygiene. Er du gravid er det viktig å ha en god munnhygiene, rengjør tennene GRUNDIG en gang pr dag. Dette betyr grundig børsting og bruk av tanntråd. Tannbørsten kommer ikke mellom tennene og tanntråd/tannstikker er dermed et viktig redskap for å fjerne bakteriene som befinner seg her.

Børste tennene. Mange gravide plages av kvalme og oppkast. Magesyren som kommer når man kaster opp har en lav pH og kan påvirke tennene, det er dermed lurt å vente med å børste tennene etter at du har kastet opp. Grunnen er at magesyren løser opp emaljen og børster du tennene mens tannoverflaten er mykere kan du skade tennene. Skyll heller med vann eller fluor for å få bort den vonde smaken, ca en time etter er emaljen hard igjen og du kan nå børste tennene.

Er det trygt å ta Røntgen?  Stråling finnes overalt, strålen som kommer fra tannlegerøntgen er i mye mindre doser enn strålen man får av å sitte på et fly. Tannleger ønsker uansett å unngå unødvendig stråling dersom det ikke er nødvendig, dersom det ikke er behov for å ta bilder avventer vi med dette til etter graviditeten.

Er det trygt med bedøvelse? Dersom det ikke er akutte behandlingsbehov avventer vi helst til etter graviditeten, men dersom det er et behov for behandling og bedøvelse trenges, velger vi bedøvelsesmiddel som gir minst mulig bivirkninger. Dersom mulig unngår vi behandling i 1.trimester og siste halvdel av 3.trimester.